Kostol Narodenia Panny Márie, Horné Krškany
Rímskokatolícky kostol v Horných Krškanoch je národnou kultúrnou pamiatkou. Má hodnotu
historického dokumentu. Dokladá nielen osídlenie lokality Horných Krškán od konca 13.
storočia, ale aj
výtvarnú úroveň jeho staviteľov a autorov jeho freskovej výzdoby.
Pri obnove kostola v rokoch 2008 - 2015 sa vykonal i archeologický výskum a obnovili sa
zachované časti
fresiek. Text histórie kostola čerpá informácie i fotografie z tohto výskumu a z farskej
kroniky.
História územia Horných Krškán a kostola
Na území Horných Krškán sa uskutočnili archeologické výskumy súvisiace s výstavbou
priemyselných
areálov. V priestore Priemyselnej ulice preskúmali kostrové pohrebisko kultúry s
lineárnou keramikou
(neolit) a polykultúrne sídlisko s doloženým osídlením z obdobia bádenskej kultúry
(eneolit),
nitrianskej
kultúry (staršia doba bronzová) a čakanskej kultúry (mladšia doba bronzová). V areáli
Mäsokombinátu
objavili radové pohrebisko z 9. až 11. storočia. Bolo zistené najstaršie osídlenie
územia z obdobia
mladého paleolitu na pahorku Tobola. V r. 1928 bola v Krškanoch náhodne nájdená aj
macedónska
tetradrachma Alexandra Veľkého (razba mesta Ace) z r. 336 až 323 pred Kristom.
Horné Krškany, v r. 1240 nazývané Kereškýň, boli pôvodne majetok kráľovnej, potom zemanov.
Románsky
kostolík pod Tobolou postavili v 13. storočí zoborskí benediktíni. V dokumentoch sa v r.
1562 spomína
vinohrad Thobola, r. 1585 obec vyrabovali Turci a r. 1688 poznamenáva vizitátor, že je
obec opäť pustá.
Zachovával sa tu vzácny stredoveký zvyk pestovať na cintoríne ovocné stromy. Podľa
tradovaných
informácií v 17. storočí používali kostol protestanti. V r. 1753 sa sťažoval Adam Ernyei
pred
Nitrianskou
kapitulou, že zeman Ladislav Takács si privlastnil práva donátora kostola a zriadil si
pri oltári aj
miesta na
sedenie. Erneyi tvrdil, že kostol vybudovali z donácie jeho predkov pred viac ako 2
storočiami, teda
okolo
r. 1550. Jeho tvrdenie sa mohlo opierať o ústnu tradíciu. V čase tureckej anexie,
obliehaní a dobytí
Nitry
(1663 - 1664), plienili turecké vojská aj okolie Nitry. V r. 1921 kostol zhorel, oheň sa
chytil od
vlaku. Kostol
bol renovovaný v r. 1938 zásluhou notára Masaryka a starostu Ondreja Horňáka. V r. 1939
bol slávnostne
daný do prevádzky.
Analýza vývoja kultúrnej pamiatky
1. stavebná etapa
Druhá polovica 13. storočia. Stredoveká nástenná maľba v kostole bola vytvorená až
sekundárne medzi r. 1370 - 1420. Kostol mal loď z kamenného muriva v rozsahu dnešnej svätyne.
Interiér
lode kostola mohol byť ukončený trámovým stropom, prípadne otvorený do krovu. Nad východnou a
západnou stenou mohol byť štít. Loď mala na južnej stene vstup a asi aj jediný okenný otvor.
(Situáciu v
polohe okna zničila neskoršia baroková a aj empírová úprava okna). Svätyňa kostola sa s
určitosťou
nachádzala na východe a mohla mať pravouhlý, polkruhový, prípadne neskôr aj polygonálny uzáver.
Nejasnosti vnášajú do výrazu kostola aj neskoršie stavebné úpravy.
2. stavebná etapa
Adaptačná. Možno ju
datovať do druhej polovice 16. storočia. V súvislosti s útokom
tureckého vojska na Nitru v r. 1576 možno predpokladať vydrancovanie kostola a jeho spustošenie.
Podobne aj medzi r. 1663 - 1664. Po ústupe tureckých vojsk sa kostoly renovovali. Došlo k zmene
výškovej
úrovne podlahy lode, úprave svätyne a zmene vchodu do objektu. Vchod bol vytvorený v stredovej
osi
západného priečelia kostola. Dovtedajší vstup na južnej stene zamurovali. Z tejto etapy sa
zachovali
fragmenty exteriérovej a interiérovej omietky, najmä v polohe vstupného otvoru z exteriéru aj
interiéru.
Podľa nálezov bol exteriér pomerne skromný, bez výzdoby, iba vo svetlej hnedastej farbe. Na
východnej
stene sa už na renesančnom fragmente muriva nachádza fragment výzdoby (sv. Barbara).
3. stavebná etapa
Prebudovanie
kostola, jeho rozšírenie a zmena orientácie vo vzťahu k svetovým stranám.
Kanonická vizitácia z r. 1732 podrobne opisuje zmeny, ktoré nastali pravdepodobne pred r. 1721.
Kostol
rozšírili prístavbou novej lode na východe. Bola strhnutá staršia svätyňa. Víťazný oblúk
prebudovali.
Hlavný vstup do kostola tvorili dvojkrídlové dvere na východnej stene. Stará loď sa stala
svätyňou a
bola zaklenutá. Jej zaklenutie valenou klenbou s lunetami dokumentuje aj dobová fotografia z r.
1898.
Západný vstup zamurovali a vytvorili v ňom niku pre vsadenie bohostánku. Vizitátor uvádza aj
stenu za
oltárom, ktorá bola „rôznymi farbami maľovaná“. (Dá sa predpokladať, že časti staršej nástennej
maľby
presvitali a podľa vtedajšej tvorivosti ich miestny maliar - Ján Ribiny doplnil, prípadne
premaľoval).
Kostol mal aj vežu. V kostole bol oltár sv. Rodiny so sochami sv. Jána evanjelistu a Jakuba
apoštola.
Kostol osvetľovali 2 okná. Podlaha bola dláždená pálenými tehlami. Pri archeologickom výskume
objavili v
presbytériu barokovú tehlovú podlahu, ktorá sa zachovala v celej šírke svätyne a dĺžke 400 až
436 cm.
Našli fragment pieskovcovej krstiteľnice.
4. stavebná etapa
Dokladovaná
prestavba z r. 1752 v kanonickej vizitácii z r. 1767 a listine z r. 1754. V
listine z 16.5.1754 darovala Magdaléna Marossy, vdova po Ladislavovi Takácsovi, 150 rýnskych
forintov
na vytvorenie základiny na údržbu kostola a jeho zariadenie, ako aj na zádušné omše. Niekdajšiu
kaplnku
zasvätenú Panne Márii prestavali Takácsovci s povolením vtedajšieho biskupa Imricha Eszterházyho
na
malý kostol, v ktorom bola zriadená aj krypta pre členov rodiny. Erb Ladislava Takácsa zdobil
hlavný
oltár.
Počas prestavby bola zbúraná drevená loď a na jej mieste bola postavená murovaná loď, ktorá bola
zaklenutá. O vtedajšej podobe kostola píše vizitátor v r. 1767. Uvádza už sakristiu, ktorá je
zaklenutá.
Do
sakristie viedli dvere „tureckého typu“ (možno dverná výplň bola perforovaná na turecký spôsob
alebo
portál bol ukončený lomeným oblúkom.) Bez organu. Steny vybielené vápnom. Kostol mal aj zvonicu,
ktorá tvorila súčasť objektu. V kostole boli 2 oltáre. Veľký bol zasvätený Narodeniu Kráľovnej
Anjelov -
obraz Narodenia Panny Márie. Po bokoch boli sochy sv. Joachima a Anny. Vo vrchole oltára bol
obraz sv.
Ladislava, kráľa Uhorska a 4 sochy anjelov. Druhý oltár bol zasvätený sv. Rodine.
5. stavebná etapa
Ako uvádza
vizitácia z roku 1829, bola strhnutá veža a postavená nová zvonica mimo
objektu. Do sakristie boli osadené jednokrídlové kazetové dvere, ktorých zárubňa sa zachovala do
súčasnosti.
6. stavebná etapa
Možno ju
datovať okolo polovice 19.st. Súvisela so strhnutím barokovej lode a
výstavbou lode v empírovom štýle. Steny novej lode so stĺpovou predsieňou sa zachovali do
súčasnosti.
Loď bola prestropená trámovým stropom s omietaným podbíjaním. Strop bol asi o 20 cm nižšie ako
súčasný. Na severnej stene lode kostola bolo pravdepodobne miesto pre umiestnenie oltára (možno
uvádzaný barokový oltár sv. Rodiny z donácie Ladislava Takácsa). Z dôvodu zanedbávania údržby a
zhoršujúceho sa stavebno-technického stavu objektu, ho museli pre dezolátny stav úradne
zatvoriť. V
rokoch 1898 až 1908 bola strecha upravená a strhnutá veža.
7. stavebná etapa
Súvisela s
komplexnou pamiatkovou obnovou kostola v roku 1938. V rámci obnovy z
ruinálneho stavu, ktorý zapríčinil požiar v r. 1921, boli vytvorené nové stropy. Bol upravený
tvar
strechy.
Staré fotografie zachytávajú ruinálny stav kostola
Súčasný stav
Interiér kostola je prístupný cez otvorenú stĺpovú predsieň na hlavnej východnej fasáde.
V interiéri lode dominuje pravidelné členenie južnej a severnej steny pilastrami a kazetový
strop s
pravouhlým rastrom. Západnú stenu lode perforuje víťazný oblúk so zaklenutím v tvare
mierne
stlačeného polkruhu.
Na západnej stene južne od víťazného oblúka je vyhĺbená nika v tvare nepravidelného
oválu, do ktorej je
vsadený figurálny reliéf s olejovým náterom alabastrovej bielej. V centre je figúra
Panny Márie
na
pahorku, po bokoch sú figúry misionárov a domorodého obyvateľstva. Na druhej strane je
oltár sv. dona
Bosca. Na severnej stene v strede je plytká nika s polkruhovým ukončením, v ktorej je
polychrómovaný
reliéf znázorňujúci postavu sv. Terézie, fasádu kostola a ruže, padajúce z neba.
Polychrómia je
vytvorená
z
olejových farieb a je naturalistická.
Svätyňa má pravouhlý uzáver a je orientovaná na západ. Na západnej stene svätyne dominuje v
hornej
polovici stredoveká freska, znázorňujúca výjav Poslednej večere.
Pri oprave zrúcanín v r. 1938 objavili fresky z 13. - 14. storočia s vyobrazením
zoborského kláštora.
Reštauroval
ich akademický maliar Jelínek. Druhýkrát bola freska reštaurovaná v r. 2008 - 2011.
Maľba je realizovaná technikou fresco, iba nádoby na stole boli maľované secco.
Kompozícia s tematikou Poslednej večere je lemovaná svetločerveným a okrovým pásom. Farebne
bohatší pás lemoval spodnú kompozíciu, z ktorej sa ale zachoval iba fragment
architektúry v južnej časti
západnej steny s postavou trúbiacou na trúbke. V severnej časti je situovaná postava
mučeníka, držiaca
palmovú ratolesť. Druhá, iba torzálne zachovaná postava drží v ruke kameň, z čoho možno
usudzovať, že
mučeníkom by mohol byť sv. Štefan. Na plochách južnej a severnej steny boli
identifikované iba malé
fragmenty pôvodnej výmaľby. Z mladšej etapy sa v severovýchodnom kúte zachovala omietka
s
fragmentom výmaľby predstavujúcom spodnú časť drapérie postavy a nápis „S.Barbara“.
Maľba je technikou
secco.